با عرض سلام و ادب مرتضی عاشق هستم، کارشناس حوزه گرافیک.
در این مطلب سعی کرده ایم روانشناسی رنگ در طراحی را برایتان بصورت کامل توضیح دهیم.
لوگو و هویت بصری یک برند شامل چندین نشانگر تصویری مانند شکلها، نمادها، شماره و کلمات است. اما جزء بصری اصلی که مردم بیشتر از همه به خاطر میسپارند، رنگ است. در حقیقت، رنگ، شناخت برند را تا ۸۰٪ افزایش میدهد. رنگ در طراحی میتوانند بر احساس مشتری در هنگام نگاه کردن به هویت بصری یک برند تأثیرگذار باشد و باعث شود در بین گروه بزرگی از برندها به یادماندنی باشد.
اگر قصد برندینگ یا برندسازی داشته باشید یا حتی بخواهید یک لوگو برای شرکتتان بسازید، یکی از مهمترین کار ها انتخاب رنگ در طراحی است. چرا انتخاب رنگ تا این اندازه اهمیت دارد؟
هر رنگ، پیامی را به مخاطب منتقل میکند
- هر رنگ پیام متفاوتی به بیننده ارسال میکند. بنابراین با شناخت روانشناسی رنگها میتوانیم رنگی برای برندمان انتخاب کنیم که پیام موردنظرمان را به مخاطب انتقال دهد.
با انتخاب رنگ، هویت برندمان را انتخاب میکنیم
- از طرفی همان طور که ما با انتخاب رنگ لباس یا رنگ لوازممان شخصیتمان را به دیگران نشان میدهیم، با انتخاب رنگ در طراحی برندمان نیز هویت برندمان را میسازیم. هویت برند نقش مهمی در برندسازی دارد. شما باید ابتدا هویت برند خود را مشخص کنید و سپس اقدام به برندسازی کنید. یک برند شیک و جذاب باید بر اساس روانشناسی رنگها رنگی مختص و متناسب با هویتش را برگزیند، همان طور که یک برند شاد و سرزنده نیز رنگی منحصر به خود خواهد داشت.
رنگ صحیح به برندمان اعتبار میبخشد
- با انتخاب صحیح رنگ در طراحی برند به برندتان اعتبار میبخشید. به عبارت دیگر با اینکه در بخش بعدی پیامهای هر رنگ را به طور مجزا بررسی خواهیم کرد؛ باید بدانید در بحث برندینگ آنچه مهم است و مشتریان را به سمت شما جلب میکند، متناسب بودن رنگ برند با چیزی است که میفروشید.
با رنگ از رقیبانمان متمایز میشویم
- حتی اگر به تازگی قصد تأسیس برندی را دارید، بهتر است با انتخاب یک رنگ منحصر به فرد، بین خود و رقیبانتان تفاوت ایجاد کنید!
انتخاب رنگ برند
- با توجه به زمینه کاری خود، مخاطبان هدف، محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید و اهداف و شعارهای برندتان، رنگی را انتخاب کنید که نه تنها پیام مد نظر شما را به مخاطبان القا کند، بلکه برای مخاطب هدف شما نیز جذابیت داشته و از طرفی تداعی کننده محصولات یا نوع خدماتتان باشد.
در زیر به روانشناسی و معنای هر رنگ میپردازیم تا متناسب با شغل و حرفه خود بهترین رنگ برای نشان تجاری و رنگ سازمانی خود انتخاب نمایید.
رنگ سفید:
رنگ سفید دقیقاً برخلاف مشکی که تمام نور را جذب میکند و تمام رنگها را در بردارد، سفید نور را بازتاب داده و هیچ رنگی را در خود ندارد! به همین دلیل همیشه سمبل خلوص و بیگناهی بوده است.
- در شرایط مراقبتهای پزشکی و سلامتی، نشانه تمیزی و استریلیزه بودن است. این ویژگی در بیمارستان و محیطهای بهداشتی مثبت است اما در سایر فضاها خلاف آن است.
- رنگ سفید با ازدواج و جشن عروسی همراه شده است.
- همچنین از آنجا که توسط برندهایی نظیر اپل به کار گرفته شده تبدیل به یک رنگ مدرن برای نشان دادن یک سبک شیک و براق شده است.
- از آنجا که سفید مینیمالترین رنگهاست، بیشترین درصد فضا را معمولاً به آن اختصاص میدهند.
- سفید رنگ فضاهای خالی است.
- این رنگ سمبل تازگی و نو بودن است و از طرفی تازهکار بودن و آموزش ندیده بودن را نشان میدهد.
- زیادهروی در استفاده از رنگ سفید میتواند سردی، پوچی و منزوی بودن را به خاطر بیاورد.
سایر پیامدهای احساسی رنگ سفید (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- تمیزی
- شفافیت
- خلوص
- سادگی
- تازگی
- کمال
سایر پیامدهای احساسی رنگ سفید (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- استریلیزه بودن
- سردی
- دوستانه نبودن
- منزوی بودن و تنهایی
- پوچی
رنگ سیاه:
مشکی بیشترین جذابیت را در میان همه رنگها دارد. همین حقیقت به تنهایی بسیاری از مفاهیم روانشناسی رنگها را بناکرده است.
- مشکی سمبل قدرت است.
- رنگ مشکی یک رنگ مانع است، انرژی را جذب میکند و شخصیت را پنهان میکند.
- رنگ مشکی در غیبت نور ظاهر میشود و به همین دلیل نشانه شومی نیز هست.
- مشکی رنگی است که هیچگاه از مد نمیافتد.
- اگر رنگ مشکی در کنار سفید قرار بگیرد نشانه جدی بودن، پیچیدگی و سنگینی است.
سایر پیامدهای احساسی رنگ سیاه (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- پیچیدگی
- امنیت
- قدرت
- اعتبار
- ظرافت
- استحکام
سایر پیامدهای احساسی رنگ سیاه (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- ظلم و ستم
- سردی
- سنگینی
- عزا
- رعب و تهدید
رنگ قرمز:
- قرمز مدل تفکر تجزیه و تحلیلی را کاهش میدهد.
- سرعت عکس العمل را بالا میبرد.
- اشتها را زیاد میکند.
- قرمز رنگ شور و اشتیاق و عشق است.
- قرمز بلندترین طول موج را دارد و از همین رو نزدیکتر از آنچه در واقعیت هست به نظر میرسد.
سایر پیامدهای احساسی رنگ قرمز (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- قدرت
- شور
- انرژی
- بی باکی
- هیجان
سایر پیامدهای احساسی رنگ قرمز (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- خشم
- خطر
- هشدار
- سرپیچی
- درد
رنگ آبی:
برخلاف رنگ قرمز که رنگی جسمانی است، آبی ذهن را فرامیخواند. طبق تحقیقات روانشناسی، رنگ آبی بیشترین طرفدار را در بین مردم جهان دارد و از این میان، بیشترین طرفداران آن مردان هستند.
- آبی رنگی آرام بخش است.
- رنگ آبی رنگ شفافیت و ارتباطات است.
- رنگ آبی تهید کننده نیست، محافظهکارانه و سنتی است.
- نشانه ثبات و اعتماد است.
- رنگ آبی اشتها را کم میکند از همین رو در رژیمهای غذایی با هدف کاهش وزن از بشقابهای آبی استفاده میشود.
- آبی همچنین نشانه سردی و غم نیز هست.
سایر پیامدهای احساسی رنگ آبی (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- قابل اعتماد بودن
- وفاداری
- منطق
- آرامش
- امنیت
سایر پیامدهای احساسی رنگ آبی (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- سردی
- بیاحساسی
- بیاشتهایی
- نامهربانی
رنگ سبز:
سبز بهترین رنگ برای چشم است و اصلاً چشم را اذیت نمیکند؛ چون وقتی به شبکیه چشم برخورد میکند نیاز به هماهنگی ندارد. از همین رو آرام بخش نیز هست.
به علاوه، چشم طیف بیشتری از رنگ سبز را نسبت به رنگهای دیگر دریافت میکند و از همین رو در تاریکی بهتر دیده میشود.
از سوی دیگر، از آنجا که رنگ سبز در وسط طیف رنگها قرار میگیرد، رنگی متعادل است.
- تداعی کننده طبیعت و حاصلخیزی است.
- احساس امنیت را القا میکند و اطمینانبخش است.
- رنگ سبز نماد سلامتی و خوش بختی است.
- سبز آرام بخش است و از همین رو در سالنهای انتظار استفاده میشود.
سایر پیامدهای احساسی رنگ سبز (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- سلامتی
- امید
- تازگی
- طبیعت
- رشد
- سعادت
سایر پیامدهای احساسی رنگ سبز (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- کسالت
- رکود
- حسادت
- رخوت و بیحسی
- بی انرژی بودن
رنگ زرد:
زرد کمترین طرفدار را از بین همه رنگهای دیگر دارد. در عوض طرفداران رنگ زرد نسبت به انتخابشان بسیار حساساند. باید دقت داشته باشید با اینکه رنگ زرد یک طیف شاد است، استفاده بیشازحد از آن میتواند باعث برانگیختن احساساتی نظیر عصبانیت، ترس، استرس یا ناامیدی شود.
حتی در برخی تحقیقات ثابتشده، رنگ زرد باعث گریه کردن نوزادان میشود.
- زرد متابولیسم را افزایش میدهد.
- چنانچه رنگ زرد در جای مناسب به کار رود، باعث عزت نفس خواهد شد.
- از آنجا که طول موج رنگ زرد بلند است، بهتر از رنگهای دیگر به چشم میآید.
- محرک و جلب توجه کننده است.
سایر پیامدهای احساسی رنگ زرد (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- مثبت اندیشی
- گرما
- شادی
- خلاقیت
- درایت
- برونگرایی
سایر پیامدهای احساسی رنگ زرد (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- غیرمنطقی بودن
- ترس
- احتیاط
- اضطراب
- ناامیدی
رنگ قهوه ای:
قهوهای از ترکیب رنگهای اصلی قرمز و زرد –با درصد زیادی از مشکی- ساخته میشود؛ به همین دلیل مانند مشکی تا حد زیادی یک رنگ جدی است، البته با تون گرمتر و نرمتر.
- رنگ قهوهای محکم و قابل اتکاست، رنگ زمین!
- قهوهای به وفور در طبیعت دیده میشود.
- قهوهای معمولاً به چوب یا چرم وابسته است.
- این رنگ بیشتر مورد علاقه مردان است تا زنان.
- قهوهای رنگی است که کاملاً همه رنگهای دیگر را پوشش میدهد.
- در عین تمام خوبیهای گفته شده، میتواند نشانه غم یا احساس گیجی یا پشیمانی باشد.
- اگر از رنگ قهوهای به درستی استفاده شود، میتواند رنگ پیچیدهای باشد.
سایر پیامدهای احساسی رنگ قهوهای (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- جدی بودن
- گرما
- خاکی بودن
- قابل اعتماد و اتکا بودن
- حمایت
- اعتبار
سایر پیامدهای احساسی رنگ قهوهای (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- عاری از حس شوخ طبعی
- سنگینی
- غمگینی
- محافظهکاری
رنگ بنفش:
بنفش در تقاطع دو رنگ زنانه قرمز و رنگ مردانه آبی قرار دارد با ترکیبی از طیفهای سرد و گرم، حالی که نه گرم است و نه سرد! این ترکیب رنگی میتواند آرامش آبی و تحریکپذیری قرمز را خنثی کند، مگر اینکه یکی از این دو رنگ غالبتر باشد. بنفش رو به آبی کمی سرد است و بنفش رو به قرمز کمی گرم.
- بنفش رنگی سلطنتی است.
- این رنگ بر ثروت، لوکس بودن و اغواگری اشاره دارد.
- رنگ بنفش از معدود رنگهایی است که در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل خاص و پیچیده است.
- از آنجا که رنگ بنفش کوتاهترین طول موج را دارد، آخرین رنگی است که به چشم میآید. به همین دلیل با زمان و فضای خالی اطرافش همراه است.
- رنگ بنفش بیانگر معنویت، خلاقیت و تخیلات نیز است.
سایر پیامدهای احساسی رنگ بنفش (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- عقلانیت
- لوکس بودن
- ثروت
- خلاقیت
- پیچیدگی
- دلفریبی
- معنویت
سایر پیامدهای احساسی رنگ بنفش (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- درونگرایی
- سرکوب
- زیادهروی
رنگ نارنجی:
از آنجا که رنگ نارنجی معمولاً باعث ایجاد نشاط، انگیزه و تحرک در بیننده میشود، در بسیاری از برندها و تیمهای ورزشی مورد استفاده قرار گرفته است.
- نارنجی رنگی تحریک کننده است.
- برانگیزاننده حس هیجان، اشتیاق و گرما است.
- در بخشهای شلوغ، از نارنجی برای جلب توجه استفاده میشود.
- نارنجی انرژیزا و شادیبخش است.
- مشتریان معمولاً با دیدن رنگ نارنجی به یاد حس ارزشمندی میافتند.
- نارنجی به بیننده حس راحتی القا میکند؛ مانند غذا، گرما و پناه.
سایر پیامدهای احساسی رنگ نارنجی (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- شجاعت
- اعتماد به نفس
- گرما
- نوآوری
- دوستی
- انرژی
سایر پیامدهای احساسی رنگ نارنجی (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- محرومیت
- ناامیدی
- عدم بلوغ (به همین دلیل در بسیاری از برندهای مربوط به محصولات کودکان استفاده میشود)
رنگ خاکستری:
خاکستری یک رنگ منحصر به فرد است.
- خاکستری یک رنگ مدرن و پیچیده محسوب میشود.
- یک رنگ خاص که به خوبی برای تکنولوژی و برای برندهای لوکس از آن استفاده میشود.
- ظرافت ذاتی این رنگ کمک میکند که از آن هم برای نشان دادن قدرت و هم برای نشان دادن ضعف استفاده شود.
- استفاده ماهرانه از رنگ خاکستری میتواند قدرت و پیچیدگی را به خوبی نشان دهد.
- این رنگ نشان دهنده رشد مفاهیم جسورانه است و تا حدود زیادی میتواند پنهان شدن در وجود رنگ را به ما آموزش دهد.
- رنگ خاکستری میتواند عمیقاً بر روی رنگهای اطراف خود تأثیر بگذارد و باعث نوعی تعادل شود.
سایر پیامدهای احساسی رنگ خاکستری (پیامدهای مثبت) عبارتاند از:
- عدم توقف
- بیطرفی
- قابلیت اطمینان
- تعادل
- هوش
- قوت
سایر پیامدهای احساسی رنگ خاکستری (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- عدم اعتمادبهنفس
- کمبود انرژی
- سرگیجه
- خواب
رنگ صورتی:
صورتی بیشتر به دختران تعلق دارد و تنها در موارد خاصی آقایان مجاز به استفاده از آن هستند. این رنگ بیشتر پیوند با جنسیت دارد اما برخی از معانی رنگ صورتی در دنیای تبلیغات و بازاریابی را برای شما شرح خواهیم داد. صورتی میتواند نشانگر موارد زیر باشد:
- سرگرمی
- دخترانه بودن
- شادکامی
- شیرینی
- ظرافت
- عشق
- آرامش
سایر پیامدهای احساسی رنگ صورتی (پیامدهای منفی) عبارتاند از:
- ضعف
- بازدارنده
- ترس
صورتی رنگ محبوبی برای شیرینی فروشیهاست زیرا رنگ شیرین و گرمی مانند تمام شیرینیهایی است که میفروشند. این رنگ مخصوص برندهای زنانهای مانند ارائه دهندگان حفاظت شخصی است که از صورتی پررنگ در تبلیغات خود استفاده میکنند تا نشان دهند که زنان میتوانند قدرتمند باشند و از خود محافظت کنند.
حالا که با رنگ ها در طراحی آشنا شده اید بهتر است با نحوه استفاده از رنگ در طراحی هم آشنا شوید.
نوع اول – تک رنگ
همانطور که در عکس نیز مشاهده میکنید از یک رنگ در طراحی لوگو استفاده شده است.
نوع دوم – طیف های مختلف یک رنگ
بر فرض مثال می توان رنگ لوگو را یشمی کرد و رنگ نوشته را سبز، یا نقطه ها را سرمه ای و نوشته را آبی!
نوع سوم – طیف های رنگی مختلف
این نوع هم دقیقا مانند نوع قبلی میباشد با این تفاوت که بجای یک طیف رنگی از رنگ های مختلف استفاده شده است.
نوع چهارم – گرادیانت
این نوع رنگ مدرن تر، شیک تر و آرامبخش تر است، میتوانید در لوگوی اینستاگرام این نوع رنگ را مشاهده نمایید.
در این نوع رنگ هم میتوان از یک نوع طیف رنگی استفاده کرد هم از طیف هتی رنگی مختلف. گرادیانت ترکیب رنگ ها از دو رنگ تا تعداد زیادی بصورت نرم تر و محو تر میباشد.
حالا که هم با روانشناسی رنگ در طراحی آشنا شده اید هم با انواع رنگ کردن، میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که نشان شما کدام رنگ باشد، ما در این مقاله روانشناسی خانواده رنگ ها را برایتان توضیح داده ایم، شاید رنگ مورد نظر شما کمی روشن تر، پر رنگ تر و یا تیره ار از رنگ های توضیح داده ده باشد، اما روانشناسی آن رنگ هم در خانواده رنگ های جامع توضیح داده شده در این مطلب قرار دارد.
لطفا از طرق فرم زیر نوع رنگ زدن و رنگ یا رنگ های مورد نظر خودتان را برایمان مشخص کنید.
tu es juste PARFAIT
Wow quelle figurine, HAF, bienvenue ??
La plus belle chatte ici, haut la main!
Waiting patiently for you to come home and fuck me! http://bitly.ws/znHX
Waiting patiently for you to come home and fuck me! http://bitly.ws/znHX